مقالات جدید

 

جداره داخلی درب های ساختمانی :

درب ساختمان ها را با یکی از چهار جنس اصلی چوب، فایبرگلاس، فلز و یا شیشه میسازند و آشنایی با مزایا و معایب این چهار ماده اولیه تصمیم گیری برای انتخاب درب ساختمان را آسان تر خواهد ساخت.

درب های روکشی:

اکثر درب های مدرن و داخلی از نوع درب های روکشی می باشند. این درب ها نیز مشابه دربهای پانلی از یک کلاف با چوب های عمود و افقی ولی کوچکتر نسبت به دربهای پانلی و متناسب با ابعاد درب مورد نیاز، تشکیل شده است.

مصالح داخل درب و یا به عبارتی هسته درب، جهت پر کردن فضای داخلی درب و بالابردن مقاومت درب در برابر ضربه و شکنندگی به کار می رود. این مصالح خود به دو دسته تقسیم می شود:

  • هسته توخالی یا میان تهی: این نوع هسته اغلب از یک شبکه یا Honeycomb (هانی کام) تشکیل می شود ولی یک قطعه سخت چوبی، در در وسط این نوع درب ها، نزئیک به بخش یراق آلات قرار داده شده تا یک موقعیت سخت و پایدار برای نصب یراق آلات فراهم شود. همچنین می توان به منظور عایق بودن درب، در برابر صوت و انتشار صدا،  و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی از پرکننده های دیگری مانند پشم سنگ یا  یونولیت برای پر کردن فضای خالی بین درب استفاده کرد.
  • هسته صلب: در این نوع هسته از فوم یا تخته چوبهایی با دانسیته کم برای پر کردن فضای خالی درب استفاده می شود. این نوع درب ها عموماً برای ورودی استفاده می شود که شرایط عایق و مقاومت بهتری را تأمین می کند.

پوسته درب که وجه داخلی و خارجی درب را پوشش می دهد می تواند از صفحات کاملاً مسطح نظیر پلای وود، صفحات فلزی و یا روکشهای طرح دار از فرآورده های چوبی نظیر ورق های HDF ، ورقهای HPL ، ورقهای MDF ، ABS و … باشد. در خصوص این نوع روکشها در ادامه توضیحات کاملی ارائه می گردد.

از انواع درب های روکشی می توان موارد زیر را نام برد:

  • درب HDF : درب HDF امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این درب یکی از انواع درب روکشی می باشد که در آن از ورق HDF به عنوان لایه روکش یا  رویه نهایی استفاده شده است. ورق HDF ممکن است با روکش های مصنوعی نظیر PVC، HPL و … پوشانده شوند (توضیح این نوع درب ها در ادامه مطلب آمده است) و یا اینکه در پروسه تولید، شیارهایی طرح چوب توسط غلطک هایی داغ  روی سطح ورق HDF ایجاد می شود و در نهایت در برخی از تولیدات کارخانه ها یک آستر سفید بر روی ورق HDF پاشیده می شود. این نوع درب ها رنگ آمیزی شده و آماده مصرف می شوند.
  • درب MDF: ساختار درب هاي MDF دوبل همانند درب هاي HDF مي باشد با اين تفاوت كه به جاي دو عدد ورق HDF از دو عدد ورق MDF استفاده میشود. این دربها اغلب با روکش چوب ملچ می باشند که درب MDF روکش ملچ یا به اختصار درب روکش ملچ نامیده می شوند. طرح روی درب ملچ CNC می باشد و از اینرو محدویتی در طرح ندارند. ضمناً درب MDF  با روکش چوب طبیعی، استحكام بيشتري  نسبت به درب های HDF دارند . درب ملچ با روکش ۳ میل را بیشتر برای دربهای داخلی استفاده می کنند و درب ملچ با روکشهای 5 و 8 میل را برای دربهای ورودی استفاده میکنند
  • درب ABS: درب ضدآب ABS اصولا جهت سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد Acrylonitrile Butadiene Styrene   که به اختصار آنرا ABS می نامند.
  • درب PVC: در کارخانه های تولید کننده درب ، ورق های HDF را بوسیله دستگاه ممبران با PVC نیز روکش می کنند و درب هایی با نام درب PVC و یا درب HDF روکش PVC به بازار عرضه می کنند . روکش pvc شفاف و براق می باشد.
  • درب ملامینه HPL: برای آشنایی با این نوع دربها بهتر است ابتدا تعریفی از لمینت داشته باشیم . لامینت‌ Laminate اصطلاحی عمومی است که به گروهی از روکشهای مصنوعی شامل انواع HPL ,CPL و لامینت فشرده، روکش های ملامینه و … اطلاق می‌شود. این نوع روکشها یکی از انواع پرکاربرد روکش‌های مصنوعی خصوصاً در ایران هستند. فرمیکا با اسم اختصاری HPL مخفف HIGH PRESSES LAMINATE می باشد. اچ پی ال   (HPL)   ورقه ای  است  مرکب از چندین لایه   ساخته  شده از  الیاف (هماننده کاغذ)  آغشته  به رزین های عمل کننده در گرمای سخت  که تحت تاثیر  حرارت و فشار 5 مگا  پاسکال به هم چسبیده  باشد. این نوع روکش متشکل از اوراق کاغذ کرافت آغشته به رزینهای فنولیک در لایه‌های میانی و تحتانی بوده و در لایه سطحی از کاغذ تزئینی آغشته به رزینهای آمینوپلاستیک مانند ملامین فرم آلدئید (MF) تحت فشار حدود ۲ تولید می‌شوند. این روکش در ضخامتهای ۰/۵ تا ۵ میلی‌متر و در مواردی بیش از ۵ میلی‌متر تولید می‌شوند. مزیت عمده HPLها دوام بسیار بالا و مقاومت بالای آنها در برابر عوامل خارجی است و از معایب عمده آن انعطاف‌پذیری کم و کاربرد سخت آن بدلیل سختی و شکنندگی آن و نیز گران بودن آن است. روکش ملامینه بر خلاف روکش pvc ، مات می باشد. این دربها که در واقع  hdf با روکش ملامینه هستند نسبت به دو مدل ذکر شده در بالا کم هزینه تر می باشند. زیرا دربهای HPL به علت داشتن روکش ملامینه دیگر نیازی به رنگ شدن ندارند

 

 

 هسته مرکزی درب ساختمانساختن هانی کام مرکز درب honey combداخل درب ساختمان

 

 

 

آدرس دفتر مرکزی
تهران ، خیابان شریعتی
میرداماد

 
ساعت کار
شنبه تا چهارشنبه 8:30 الی 16:30
پنجشنبه 9 الی 13